Pogradec - Reisverslag uit Kastrákion, Griekenland van Pieta en Nico Mostert - WaarBenJij.nu Pogradec - Reisverslag uit Kastrákion, Griekenland van Pieta en Nico Mostert - WaarBenJij.nu

Pogradec

Door: Pieta en Nico

Blijf op de hoogte en volg Pieta en Nico

14 Juni 2024 | Griekenland, Kastrákion

12 Juni: Reisdag naar Pogradec camping Arbi. (ca. 220 km). Dit is deelfde meest bevolkte stadvanAlbaniëen de hoofdstad van de gelijknamige gemeente. Het is gelegen op eensmalle vlaktetussen twee bergketens langs de zuidwestelijke oevers van hetmeer van Ohrid. Het meer van Ohrid is een bergmeer en behoort tot de oudste meren ter wereld want het bestaat al vier tot tien miljoen jaar. De gemiddelde diepte is 164 meter en he diepste punt is zelfs 289 meter. Het meer beslaat 358 vierkante kilometer en een derde daarvan hoort bij Albanië en twee derde bij Noord Macedonië.

13 Juni: Het is tijd voor een excursie naar de stad Ohrid, waar we een stadswandeling, boottocht en lunch gepland hebben. We lopen verder naar boven, zien veel resten van wat eens de ommuring van de stad was en stoppen bij het twee duizend oude theater van de vroegere stad Lychnidos. Het ligt midden in de oude stad, maar werd pas in 1935 ontdekt. Er worden in de zomer nog steeds voorstellingen gegeven en de akoestiek is geweldig. We lopen nog verder omhoog en bezoeken de Sveta Bogorodica Perivlepta. De kerk stamt uit 1295 en heeft werkelijk schitterende fresco’s! In de Ottomaanse tijd werd hij omgebouwd tot moskee.

Ohrid is rijk aan monumenten, waaronder hetantiek theater van Ohrid en hetFort van Samueldat op de heuvel boven de stad ligt. Op onze vrije dag kan er een bezoek worden gebracht aan het klooster van Sveti Naum. Dit is eenorthodoxkloostergelegen inNoord-Macedonië. Het klooster is genoemd naar de 9e/10e-eeuwse heiligeNaum. Het ligt aan hetmeer van Ohrid, ongeveer dertig kilometer ten zuiden vanOhrid. Het klooster werd in 905 opgericht door St.-Naum van Ohrid zelf en was destijds gelegen in hetBulgaarse Rijk. St.-Naum is begraven in de kerk en volgens de lokale bevolking kun je de hartslag van de heilige nog horen als je een oor op zijn graf legt.

• 15 Juni 2024 - 12:54

Natasja :

Benieuwd naar jullie verhalen straks thuis!!!!!