Regio Pilion - Reisverslag uit Káto Gatzéa, Griekenland van Pieta en Nico Mostert - WaarBenJij.nu Regio Pilion - Reisverslag uit Káto Gatzéa, Griekenland van Pieta en Nico Mostert - WaarBenJij.nu

Regio Pilion

Door: Pieta en Nico

Blijf op de hoogte en volg Pieta en Nico

16 Mei 2024 | Griekenland, Káto Gatzéa

Woensdag:15-05-2024.

We stappen in de bus voor een excursie door de regio Pilion. Hier vindt u markante bergdorpjes (onder andere Makrinitsa), Makrinitsa noemt men ook wel het balkon van Pilion. Die naam had hetpleintje van Piliongekregen na een bezoek van Eleftherios Venizelos (een vooraanstaand Griekse politicus) in 1934. Dit is een van de meest karakteristieke dorpen met grote landhuizen en prachtige huisjes die als juwelen tegen de groene berghelling lijken te hangen. Het plein met de eeuwenoude platanen biedt een panoramisch uitzicht op Volos en de Golf van Pagasitikos. Byzantijnse kerkjes en schitterende vergezichten.

Op dit grote plein zijn diverse terrassen waar het heerlijk vertoeven is. Hier bevindt zich ook het bekende "Theofilos" cafe, in dit koffiehuis is een grote muurschildering van de schilder Theofilos bewaard gebleven.

Camping Sikia in Kato Gatzea dat ligt op het schiereiland Pilion, aan de oostkant van het Griekse vasteland.Volos is de grote stad bij het begin van het schiereiland, gelegen op zo’n 17 km van de camping. Pilion is een bergrug op een haakvormig schiereiland. Ten oosten hiervan ligt de Egeïsche zee. Vlakbij ligt de eilandengroep de Sporaden, die je kunt zien liggen. Het gebied is heel mooi groen. Er groeien in grote getale beuken, esdoorns, eiken, tamme kastanjes, platanen, vijgenbomen, olijfbomen en cipressen. Ook staat het bekend om de vele kruiden die hier groeien. Een bergachtig gebied met hoge toppen waar in de winter zelfs geskied wordt. De hoogste bergtop is de Pilio en is 1624 meter hoog. Onze eerste stop is in het dorpje Tsagarada, waar we stoppen bij een eeuwenoude plataan met een omtrek van 14 meter. Daarna rijden we verder omhoog naar Kissos. Hier bezoeken we het kerkje Agia Marina, gebouwd in 1650. Het ziet er aan de buitenkant zeer onopvallend uit. In de 17eeeuw was hier de Turkse overheersing en mochten er geen Godshuizen gebouwd worden. Dus werd er alles aan gedaan om de kerk er niet als zodanig uit te laten zien. Binnen zijn prachtige schilderingen, die afbeeldingen vertonen van de Apocalyps, en taferelen uit het oude en nieuwe testament. We dalen we weer af, nu naar het toeristenstadje Agioannis. Hier lunchen we in 1 restaurant met bijna de volledige ploeg. Dus dat duurde iets langer. De bus brengt ons na deze stop naar het bergdorpje Makrinitsma, gebouwd volgens de zogenaamde Pilio architectuur. Het is een van de meest karakteristieke dorpen van het gebied. Er zijn mooie landhuizen en leuke kleine huisjes tegen de berghelling gebouwd. Het plein staat vol oude platanen en biedt een panoramisch uitzicht op Volos en de zee. Op het dorpsplein vind je ook een bron versierd met leeuwenkoppen. Volgens de legende zal je, als je hiervan drinkt eeuwig leven. Er staat ook nog een mooi kerkje uit 1792.

Ook liggen er vele baaien en stranden. Hier geniet je van de omgeving! Gemarkeerde wandelpaden leiden je over de kalderimi (oude ezelpaadjes) naar de bergdorpjes in de buurt met hun bijzondere architectuur.

De bus zet ons bij de camping Sikia weer af en na deze toch weer vermoeiende dag eten we nog een klein hapje in de camper, kijken naar het nieuws ( om 9 uur ). FFFFf later naar bed.

De volgende dag ( 14 mei ) een lekkere luie dag. genieten van het strand en de omgeving.

`s Avonds volgt een heerlijk diner met leuke folklore waarbij ook bij ons de beentje van de vloer konden..

• 16 Mei 2024 - 16:16

De Hoogerwaardjes:

Wat leuk, mooie foto's!

Heel veel plezier nog oudjes!!!!

[e-1f618][e-1f618][e-1f618][e-1f618]