Zaterdag 25 mei en zondag 26 mei - Reisverslag uit Epidavros Limira, Griekenland van Pieta en Nico Mostert - WaarBenJij.nu Zaterdag 25 mei en zondag 26 mei - Reisverslag uit Epidavros Limira, Griekenland van Pieta en Nico Mostert - WaarBenJij.nu

Zaterdag 25 mei en zondag 26 mei

Door: Pieta en Nico

Blijf op de hoogte en volg Pieta en Nico

26 Mei 2024 | Griekenland, Epidavros Limira

Zaterdag 25 mei;

Ik ben weer aan het opknappen maar wel een rustdag gehouden.

Zondag 26 mei:

We maken een bus excursie naar de opgravingen en het museum van Oud Korinthe. Dit was eenpolis, en de volkrijkste en belangrijkste handelsstad van geheelHellas. De stad, uitmuntend door haar gunstige ligging tussen twee zeeën,telde 300.000 inwoners, met de fraaie bronPirene(waarBellerophonde weerspannigePegasuszou hebben bedwongen), die op een hoogte van 1700 voet boven de oppervlakte van de zee ontspringt. Later werd hier door keizerHadrianuseen waterleiding uit hetStymphalische meerinArcadiëaangelegd.

Door zijnakropolisAkrokorinthosten zuiden was Korinthe, benevensMagnesiaenChalciseen van de drie bolwerken van Griekenland.

De stad, die in146 v.Chr.door de Romeinen werd verwoest, zou later worden herbouwd. Weinig weten wij van de plaatselijke gesteldheid van de oude stad. Een tal van prachtige, bijzondere en openbare gebouwen versierden de stad, waarAthenezelfs voor moest onderdoen, maar weelde, zwelgerij en zedenbederf werden snel heersende ondeugden. Kostbaar vaatwerk, het Korinthische metaal, de Korinthische, metacanthusbladerenversierde zuilen (doorCallimachusingevoerd ), de pracht van de sierlijke gevels van de tempels. Dit alles zijn uitvindingen van de Korinthiërs. Schilder- en beeldhouwkunst werden hier naast metaalgieterij beoefend.

HetKanaal van Korinthe is een kunstmatige waterweg inGriekenland. Het werd in het laatste decennium van de19e eeuwaangelegd op de plaats waar deLandengte van Korintheop zijn smalst is, namelijk 6343 m. Het lijnrechte kanaal is circa 6,3km lang, 23 m breed en zo’n 8 m diep. De grote gaten in de wand zijn veroorzaakt doorspringstof, toen in deTweede Wereldoorlogde doorvaart werd geblokkeerd.

De zes bruggen (vijf voor het autoverkeer, een voor de spoorweg) die dePeloponnesosmet het Europese vasteland verbinden, liggen ongeveer 70 m boven de waterspiegel. Het kanaal heeft de vaarweg tussenPiraeusen deIonische Zeemet ongeveer 350km verkort. Toch is het enkel geschikt voor middelgrote schepen, want sterke stromingen maken het gevaarlijk voor kleine boten, terwijl de geringe diepgang een bezwaar is voor schepen van meer dan 10.000 ton. Eensleepbootloodst de vaarschepen erdoorheen in een half uur. Dit gebeurt omzichtig, want de bijna loodrechte wanden vangrindenleembrokkelen regelmatig af. Lange wachttijden, hoge tolkosten en gevaarlijk manoeuvreren dragen evenmin bij aan een intensief gebruik. Een boottocht door het kanaal van Korinthe maakt ons bezoek compleet.

Tags: Epidavros