Thessaloniki en Verginia - Reisverslag uit Néa Moudhaniá, Griekenland van Pieta en Nico Mostert - WaarBenJij.nu Thessaloniki en Verginia - Reisverslag uit Néa Moudhaniá, Griekenland van Pieta en Nico Mostert - WaarBenJij.nu

Thessaloniki en Verginia

Door: Pieta en Nico

Blijf op de hoogte en volg Pieta en Nico

14 Mei 2024 | Griekenland, Néa Moudhaniá

Zaterdag 11 mei, dag 7

De eerste groepsexcursie is naar de stad Thessaloniki. Het is de tweede stad van Griekenland en heeft met de agglomeraties anderhalf miljoeninwoners. Tien procent daarvan zijn studenten, en dat geeft de stad een bruisende uitstraling.

Vanaf hier kunt u Sithonia, één van de 3 schiereilanden van Halkidiki, verkennen. We maken een busexcursie naar Thessaloniki en we reizen naar Vergina. We reizen eerst naar Thessaloniki, een levendige stad waar veel te doen is. Daar halen we een gids op die ons in het Engels informeert. Het wemelt er van de bezienswaardigheden en er is een leuke en lange boulevard. Het is dan ook een goede optie voor eenstedentrip. Deze stad werd gesticht in 315 voor Christus door Kassandros, ter ere van zijn vrouwThessaloniki, dezus van Alexander de Grote.De stad werd gesticht in een periode dat de Grieken zich klaarmaakten om het Midden-Oosten te veroveren. Sindsdien heeft de stad een belangrijke rol gespeeld in zowel de Griekse als in de Euraziatische geschiedenis. (inclusief lunch). waar we onder andere een bezoek brengen aan de Hagios Demetrioskerk. Ook wandelen we langs de Agora en het Turks badhuis. Na de lunch gaan we naar Vergina. Hier bezoeken we het museum van Macedonische koningsgraven. Het multicentermuseum van Aigaiistoegewijd aan Philip II, Alexander de Grote en zijn zoon Alexander IV. De stad is in 315 v. Chr. gesticht door Kassandros die de plaats noemde naar zijn vrouw Thessaloniké, een halfzuster van Alexander de Grote. In 168 v. Chr. werd het koninkrijk Macedonië, en dus ook de stad onderdeel van het Romeinse rijk. In de loop der eeuwen is de stad ook onderdeel geweest van het Byzantijnse , en Osmaanse Rijk. Tal van monumenten of overblijfselen heinneren daar aan. Helaas is er door een verwoestende brand in 1917 ook veel verloren gegaan.

Allereerst bezoeken we de Kastro(de bovenstad) waar nog delen van de 7 kilometer lange ring van Byzantijnse muren , die ooit de hele stad omsloten te zien zijn. Een groot deel daarvan loopt heuvelopwaarts naar de Trigoniotoren, waar je prachtig ver de stad uitkijkt.

Daarna dalen we af naar de benedenstad, en wandelen we naar de Agios Dimitrios. De kerk is genoemd naar de patroonheilige van de stad. De kerk werd na de grote brand in 1917, die de 7een 13eeeuwse structuur verwoestte, grotendeels herbouwd. Het oudste deel is de crypte. Dit was oorspronkelijk een Romeins bad waar volgens de legende St. Dimitrios in 305 werd gemarteld en vermoord. Dimitrios was een tot het Christendom bekeerde Romeinse soldaat, die in opdracht van keizer Galerius tot martelaar werd verklaard. De kerk is erg mooi en de gids wijst ons op alle prachtige details en de betekenis ervan.

In 1977 vond een archeoloog bij opgravingen buiten Vergina de ingang tot een graf. Er kwam een schedel naar boven, waarvan een oogkas beschadigd was. Het bewijs dat het ging om koning Philippus ll van Macedonië. Hij was namelijk gestorven aan zo’n verwonding bij het beleg van Methoni. De botten lagen in een gouden lijkkist versierd met het symbool van de Macedonische zon. De ontdekking bevestigde dat hier Agai, de eerste hoofdstad van Macedonië had gelegen. In de grafheuvel bevindt zich een museum waar de koninklijke resten te zien zijn, tezamen met een aantal andere vondsten die hier in de omgeving gedaan zijn. Wij zijn onder de indruk van de pracht en praal waarmee de koning is begraven en die hier tentoongesteld is! De vondst van het graf wordt beschouwd als de belangrijkste na de ontdekking van Mycene. Niet ver van het graf van Philippus ll zijn nog een aantal graven ontdekt, waarvan een intact. Daar zou Alexander lV begraven zijn. De zoon van Philippus ll is bij ons beter bekend. Dat was n.l. Alexander de Grote.

Na een lange dag komen we allen vermoeid terug op de camping nog net op tijd voor een mooie zonsondergang.

• 14 Mei 2024 - 10:33

Arno Hoogerwaard:

Fijn dat jullie moe en voldaan waren na zo'n interessante dag cultuur en archeologie.

• 15 Mei 2024 - 23:45

Natasja :

Kijk daar heb je van kunnen genieten!

En ook nog iets geleerd over de geschiedenis!!!!

[e-1f618][e-1f618][e-1f618][e-1f618][e-1f618]