Glifa - Reisverslag uit Glífa, Griekenland van Pieta en Nico Mostert - WaarBenJij.nu Glifa - Reisverslag uit Glífa, Griekenland van Pieta en Nico Mostert - WaarBenJij.nu

Glifa

Door: Pieta en Nico

Blijf op de hoogte en volg Pieta en Nico

04 Juni 2024 | Griekenland, Glífa

Zondag 2 juni: reisdag naar camping Ionion Beach, een schitterende camping aan zee met alle luxe in Glifa.

Maandag 3 juni: We gaan met de bus op pad naar het wijngoed Mercouri, waar we ook een wijnproeverij hebben.

Daarna reizen we naar Olympia. Hier hebben we een lunch en een bezoek aan het oude Olympia, dit is een uitgestrekt opgravingsveld inGriekenland, op de plaats waar om de vier jaar deOlympische Spelen in de klassieke oudheidwerden gehouden. Het ligt in het hart van de landstreekElis, in een weelderig begroeide vallei, waar de rivierenAlpheüs,NieuwgrieksAlfiós, enKladeos, NieuwgrieksLaléïko, bij elkaar komen. Het oudeheiligdomwas aanZeusgewijd en werd gevormd door een domein, deAltis, heilig woud, genaamd. Altis en naaste omgeving werden in de loop der tijden volgebouwd met een zeer groot aantal tempels, altaren, standbeelden, schathuizen, Grieksthesauroi, voor de wijgeschenken der Griekse staten en voor de spelen bestemde bouwwerken, onder andere een stadion. Een echte stad was Olympia niet. De enige vaste bewoners waren priesters en verder tempelpersoneel, zoals koks, hout- en metaalbewerkers en gidsen om bezoekers rond te leiden. Bezoekers van de spelen, die in de zomer plaatsvonden, bivakkeerden in de open lucht; voor officiële gasten was er een speciaal logement, het Leonidaion. De inkomsten van het heiligdom bestonden uit, soms zeer aanzienlijke, schenkingen.

Bouwwerken:

1.de imposante resten van de oudstetempel(ca.600 v.Chr.), aanHeragewijd, met zuilen van verschillende vorm, die in de loop der tijd de vroege houten zuilen hebben vervangen. Daarbinnen is het beroemde marmeren beeld gevonden van deHermesvanPraxiteles, thans in het plaatselijk museum. Hier wordt tegenwoordig deOlympische vlamontstoken,

2.de voornaamste tempel was die van Zeus Olympios, = van de Olympus, vandaar de naamOlympia, een werk van de bouwmeesterLibon van Elis. De tempel werd na dePerzische Oorlogen, als het ware als nationaal oorlogsmonument, gesticht en in456 v.Chr.voltooid. Binnenin bevond zich het doorPhidiasvervaardigde, 12 m hogegoud-en-ivorenbeeld van Zeus op zijn troon, een van dezeven wereldwonderen van de antieke wereld.

1. de derde grote tempel was het Metroön, aan de moedergodinRheagewijd, later voor de Romeinsekeizercultusbestemd.
  2. verderop ligt, op een terras, een rij van schathuizen uit de 6e en begin5e eeuw v.Chr., grotendeels door steden uit West-Griekenland gesticht.
  3. Philippeüm, eenTholos, die na deSlag bij Chaeronea in 338 v.Chr.in opdracht vanPhilippus II van Macedoniëwerd opgericht, vlak bij de huidige ingang, waarin goud-en-ivoren beelden van hem en zijn familie, door de beeldhouwerLeocharesgemaakt, werden opgesteld

6.aan de westkant lagen:

1.Het Leonidaion, een naar de stichter Leonidas, maar niet de beroemdeSpartaanse koning, genoemd hotel met een reeks kamers rondom een door zuilengaanderijen omgeven binnenplaats,

2.het theokoleon of priesterverblijf, en

3.de palaestra en hetgymnasion.

achter het theokoleon lag de werkplaats van Phidias: archeologische vondsten, een drinkbeker met zijn naam erin gegrift en matrijzen voor het gouden gewaad van het Zeusbeeld, getuigen van zijn aanwezigheid. Van het olympische stadion zijn restanten van de krypte, tunnel, zichtbaar, evenals de restanten van de jurytribune en de aarden publiekstribune. De tempels werden in426verwoest, nadat in394na Chr. op keizerlijk bevel de 'heidense' Spelen waren afgeschaft. Het weer, aardbevingen en overstromingen verwoestten daarna nog meer. In 1875 begonnen opgravingen door Duitse archeologen.

• 04 Juni 2024 - 22:01

Sylvia:

Zijn wij ook geweest Olympia wel mooi de klim er naar toe was pittig verder alles goed met jullie geen zieken meer

• 07 Juni 2024 - 08:42

Natasja :